Jak pozbyć się chrapania? Praktyczne wskazówki

Jak poradzić sobie z chrapaniem? Garść wskazówek

Chrapanie to dolegliwość uciążliwa nie tylko dla samego chrapiącego, ale przede wszystkim dla osób śpiących razem z nim w jednym pomieszczeniu. Jeśli chrapanie jest ciche i zdarza się sporadycznie, problem nie jest wielkiego kalibru. Jeśli jednak chrapanie występuje często lub każdej nocy, a także jest donośne, powodując, że nie wysypia się ani chrapiący, ani współlokatorzy, należy podjąć kroki mające na celu zniwelowanie problemu. Skąd bierze się ta dolegliwość? Jak pozbyć się chrapania?

Jak pozbędę się chrapania raz na zawsze?

Jak wynika z badań, z problemem chrapania zmagają się najczęściej mężczyźni. W młodszym wieku dysproporcja między chrapiącymi mężczyznami a kobietami jest znaczna. Z wiekiem zaś, szczególnie po 60 roku życia, zmniejsza się ona. Jest to spowodowane zmianami zachodzącymi w organizmie wraz z wiekiem: pogłębiającym się zmniejszeniem elastyczności tkanek miękkich gardła, obniżeniem napięcia mięśniowego wskutek różnych chorób, a także otyłością.

Chrapanie może osiągać nawet 90 decybeli głośności, powodując poważne problemy ze spokojnym snem – zarówno u osoby chrapiącej, jak i innych obecnych w pomieszczeniu. Chrapanie, choć z pozoru niewinne, może znacząco odbić się na stanie zdrowia osoby z tą dolegliwością. Chroniczne chrapanie prowadzi do zaburzeń snu, a to z kolei powoduje uczucie stałego zmęczenia. Chrapaniu często towarzyszą także bezdechy, a te są już niebezpieczne dla zdrowia. Jak się pozbyć chrapania?

Czy istnieje sposób na to jak przestać chrapać?

Owszem! Okazuje się nawet, że sposoby na to, jak przestać chrapać, są wręcz całkiem proste. W większości przypadków chrapanie nie jest groźne dla zdrowia – pod warunkiem jednak, że nie towarzyszą mu bezdechy. Jak je rozpoznać? Jeśli chrapanie ma tendencję narastającą i nagle następuje chwila ciszy, zakończona nagłym chrapnięciem – to bezdech. Im dłużej trwają przerwy w oddychaniu i im częściej się pojawiają, tym większe ryzyko niedotlenienia mózgu, serca, wątroby i nerek. Bezdechy mogą prowadzić do zaburzeń zdrowia: arytmii, nadciśnienia, a nawet zawału. Diagnoza pozwalająca ustalić, czy przyczyną chrapania nie są problemy ze zdrowiem, postawiona może być przez laryngologa, po badaniu stanu dróg oddechowych. Jeśli problem dotyczy Ciebie lub Twoich bliskich, warto przetestować kilka metod.

Co jest dobre na chrapanie? Jak się pozbyć tego problemu?

  • Zmiana pozycji snu – często chrapanie pojawia się przy spaniu na wznak. Język opada wówczas do tyłu i zaczynamy oddychać ustami, przez co następuje zwężenie kanału nosogardła i cieśni gardła, Spanie na boku pomoże zmniejszyć lub zwalczyć problemy z chrapaniem.
  • Zrzucenie zbędnych kilogramów -osoby z nadwagą zwykle chrapią częściej i głośniej niż te z wagą prawidłową. Warto więc ćwiczyć – gimnastyka poprawia napięcie mięśni, a szczuplejsza szyja nie obciąża dróg oddechowych.
  • Używanie preparatu ułatwiającego oddychanie – na rynku dostępnych jest wiele różnych, dostępnych bez recepty preparatów redukujących chrapanie. Dostępne są w postaci sprayów do spryskiwania gardła lub listków przyklejanych na podniebienie.
  • Wyleczenie infekcji – chrapanie pojawia się również w sytuacji infekcji dróg oddechowych – jeśli są niedrożne, odruchowo oddychamy ustami, co zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się chrapania.

Źródła i literatura

  1. Chrapanie we śnie Jak z tym walczyć?; Peter Spork; Pantera Books; Warszawa, 2009
  2. Zaburzenia oddychania w czasie snu – cz. 1; Mazur-Stążka M.; Służba Zdrowia 22-25/2008; (3723-3726): 46-48
  3. Sleep nasendoscopy: a technique of assessment in snoring and obstructive sleep apnoea; Croft CB, Pringle MB.; Clin Otolaryngol, 1991
Możesz zostawić odpowiedź, lub trackback z własnej strony.

Zostaw odpowiedź

Strona powstała we wsparciu WordPress